LIBERALA FÖRSLAG

Allt börjar med en bra skola

Skolan är viktig eftersom kunskap är nyckeln till ett liv man själv styr över. Liberalerna Öckerö vill att skolan skall vara en trygg plats med studiero och att fler elever ges möjlighet att nå toppen av sin förmåga. Liberalerna Öckerö vill stärka skolornas elevhälsoteam för att tidigt kunna möta upp barn som har svårigheter i sin skolgång.

Liberalerna Öckerö värnar om framtida kompetensförsörjning i skolan och vill erbjuda bra arbetsförhållanden för att kunna rekrytera fler skickliga lärare till vår kommun.

Kunskap är grunden för att förstå sin omvärld, fatta viktiga beslut och kunna styra sitt liv. Vi Liberaler vill att Öckerö kommuns grund- och gymnasieskolor ska kunna ge bästa möjliga grundutbildning. Målet är att varje elev skall få optimal förmåga och stöd att hitta sin väg in i vuxenlivet mot vidare utbildning och yrkesval.

Detta ställer stora krav på våra lärare och vår skolorganisation. Vi Liberaler är angelägna om att behålla och fortsätta rekrytering av behöriga och engagerade lärare och annan skolpersonal som kan förstå och ta till vara varje elevs individuella förmågor. Detta ökar våra möjligheter att bedriva en högkvalitativ undervisning. Bra lokaler och möjlighet till fritidsaktiviteter är andra viktiga element som främjar en god uppväxtmiljö.

Elevunderlaget minskar kraftigt i vår kommun och sedan en längre tid märks detta tydligt inom barnomsorg och låg/mellanstadieklasserna. Alltför små klasser och nödlösningar med åldersblandade klasser gör det omöjligt att upprätthålla den höga kvalitet på undervisningen som är vårt mål. Det vikande elevantalet krymper också våra ekonomiska resurser med möjlighet att upprätthålla vår lärarkår, fritidsaktiviteter och att underhålla lokaler.

Liberalernas övergripande mål, att ge den bästa möjliga grundutbildningen, kan under dessa svåra omständigheter bara nås genom att vi koncentrerar våra resurser. Detta ökar våra möjligheter att bedriva en högkvalitativ undervisning och behålla/rekrytera de skickligaste lärarna.

Koncentrationen av undervisningen till färre skolenheter och därmed nedläggningen av skolor ställer till problem med att ta sig till och från skolorna. Liberalerna anser dock att dessa problem kan lösas och att det viktigaste målet är att upprätthålla undervisningens kvalitet och att detta måste prioriteras.

Har Du tankar kring våra åsikter, kontakta Pierre Åman på:
pierre.aman@llcr.med.gu.se

Bostäder för alla

En förutsättning för kommunens hållbara utveckling är att erbjuda bostäder för olika skeden i livet och i olika upplåtelseformer. I första hand måste vi fokusera på att attrahera barnfamiljer att välja sitt boende på våra öar. Vi vill locka kompetenta personer till våra verksamheter och önskar att de också föredrar att bosätta sig här. Möjligheten att erbjuda tjänstebostäder behöver öka. Utbudet av mindre lägenheter, att köpa eller att hyra, behöver bli större. Allt för att Öckerö kommun skall vara väl rustad för framtiden.

Har Du något Du vill diskutera, kontakta Fredrik Lönn på:
lonnsmide@gmail.com

Aktsamhet om miljö och natur

En central del av den miljöpåverkan som sker i vår kommun kommer från byggnation, från val av lokalisation och genom hela byggprocessen. Vår kommun har en begränsad landyta och en känslig natur. Många intressen behöver tillgodoses
t ex boende, företagande, samhällsservice men även friluftsliv, orörd mark och ursprunglig natur. Vi behöver planlägga och noga överväga vad vi använder vår mark till.

Vår kommun har även en lång kustlinje vilket ger oss möjligheter att vidga våra alternativ till byggnation genom flytande byggnader vilka kan användas för boende men även till företagsverksamhet, social service och fritidsaktiviteter. Härigenom kan vi spara värdefulla landområden.

Vid allt byggande behöver vi använda miljöanpassad teknik, både vid uppförande av huskroppar och vid installation av t ex VA och ventilation. Vi har möjlighet att prioritera val av material som är resurssnåla och återvinningsbara.

Transporter av skilda slag är miljöpåverkande och som en ö-kommun behöver vi transporter både till lands och till sjöss. Vi vill att kollektivtrafiken skall ha låg miljöpåverkan för att bidra till minskad klimatpåverkan från denna sektorn.

Vår omtanke och aktsamhet måste även omfatta bevarande av vår natur. Växter och djur behöver fredade platser för att kunna fortleva. Havet som omger oss behöver skyddas från föroreningar och påverkan på det marina livet.

Vill Du samtala om något inom området, kontakta Kerstin Sterner på:
kerstin.sterner@telia.com